23948sdkhjf

Revser discountkæde: - Hvad helvede er det for et navn?

Komiker Torben Chris er ude med en bredside til 365discount. Kædedirektøren anerkender kritikken og kalder det "en sjov pointe"

Navneforvirringen undervejs har været total. 

Først Coop 365, så Coop 365discount - og nu, endeligt, 365discount. 

På tre år har Coop-koncernens discountsatsning haft tre forskellige navne - men nu er det også slut med flere skift, har kædedirektør Michael Tilsted tidligere slået fast. 

Det har dog ikke afholdt komiker Torben Chris - der er kendt for sine talestrømme og udbrud mod absurditeter i samfundet - fra at give 365discount-navnet en overhaling. 

Det sker på hans Instagram-konto, hvor han indleder et opslag med "Kære Coop 365 Discount. Skøn butik, men hvad helvede er det for et navn?"

- Coop 365 Discount ser måske smart ud på et skilt, men det ligger elendigt i munden, for der er for mange stavelser. I har tænkt jeres nye navn indikerer, at her handler man årets 365 dage og Coop giver discount?

- Der kommer til at gå mange år før vi tager dette fjollede navn til os. De fleste vil nok max bruge enten Coop eller 365, for det andet er bare for langt, lyder en påstand fra Torben Chris, som i øvrigt foreslår at kalde 365discount-kæden for "Gam'l Fakta". 

Anerkender problematik

Michael Tilsted er direktør for 365discount-kæden. Han tiltrådte dog først i stillingen 1. september i år - og han har derfor ikke været direkte involveret i nogen af de foregående navneskift. 

Han har dog indgående kendskab til bevæggrundene for discountkædens omskiftelige navnerække. 

- 365-delen kommer egentlig fra Faktas egen serie af varer, som oplevede stor succes i sin tid. Den værdi ville man gerne tage med videre og derfor tog man den del med i det første oprindelige navn, Coop 365. 

- Men man fandt også ud af, at kunderne var skeptiske omkring selve Coop-navnet og så forbindelsen til discount. Så for at tydeliggøre det over for kunderne, satte man 'discount' i enden. Men så fik man i stedet et super langt navn, Coop 365discount, og det var ikke særlig praktisk, siger Michael Tilsted til RetailNews. 

Umiddelbart herefter lancerede koncernen sin "Fremtidens Coop"-strategi, hvori det blev lanceret, at Coop-navnet for fremtiden skulle dække over koncernens hverdagssupermarkeder. 

- Så vi blev nødt til at fjerne 'Coop' helt fra navnet for ikke at forvirre kunderne yderligere, og så var der et element af noget markedsføringslov i det også, siger kædedirektøren. 

I forhold til det konkrete indspark fra komiker Torben Chris anerkender Michael Tilsted udsagnet om, at folk stadig opfatter 365discount som det gamle Fakta - eller bare Fakta. 

Det er virkelig en skam, for vores butikker og kæde er alt andet end det gamle Fakta. Vi ønsker ikke at forbinde vores nye kæde med Fakta. 

- Jeg kan sagtens forstå Torben Chris' opråb om, at navnet er langt, også for langt. Han har egentlig en sjov pointe, og det er egentlig også et konstruktivt indspark. Tonen bag det er måske ikke så konstruktiv, men tanken bag er egentlig meget fin, siger Michael Tilsted. 

Fremtidens Coop

  • Coop præsenterede i slutningen af januar strategien "Fremtidens Coop", der involverer følgende: 
  • Man vil samle de største butikker fra kæderne Kvickly, SuperBrugsen og Irma i én kæde, som skal hedde Coop.

  • Den nye struktur betyder, at Coop går fra at have otte forskellige kæder til blot at have tre.

  • Indtil sidste år havde man Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta, 365discount, Irma, Coop.dk Shopping og Coop.dk MAD.

  • Det bliver reduceret til Coop, 365discount og Brugsen.

Kilde: Coop

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.708